در عین حال این قیدهای زمانی پنجگانه (پریروز، دیروز، امروز، فردا، پس فردا) را مرحوم فردید با تصریح به اینکه "دقیقتر بگویم" به نحو دیگری هم بیان نموده است:

"مثل همیشه میگویم بنام خدای پریروز و پس فردا نه خدای امروز و دیروز و فردا توجه کرده اید که من معمولا سخنرانهایم و حرفهایم اینجوری شروع میکنم الآن هم گفتم بنام خدای پریروز... حتی دقیقتر بگویم خدای پس فردا و پریروز و امروز، نه دیروز و امروز و فردا"(غرب زدگی)

"بسم الله الرحمن الرحیم، بنام الله پریروز و پس فردا، نه اله شرک دیروز و فردا و امروز. الله، الله پریروز است که این الله پریروز فراروی ماست، فرا روی پس فردای ماست. همواره این مساله را تکرار کرده ام که دیروز و امروز و فردا، و پریروز و امروز و پس فردا(1) که می گویم مرادم آن "زمان" است، آن "وقت" است و آن تاریخی است که بشر مظهر این وقت است، مظهر این تاریخ است، مظهر این زمان است. انسان در اصل ذاتش مظهر بقیةالله است، {مظهر}زمان باقی پریروز و پس فرداست، {مظهر} زمان باقی امام عصر است، "عصرِ" پریروز و پس فردا. در زمان دیروزی و امروزی و فردائی امام عصر غائب است و در عین غیبت و غیاب، حاضر. همین امام عصر پریروز و پس فردای "غائبِ حاضر" است که در پس فردا "ظاهر" می شود، ظهور پیدا می کند، حضورش با ظهور یکی می شود و حال آنکه در عصر حاضر غرب زده، امام زمان حاضر است ولی غائب است در تاریخ، تاریخ تاریخ امام زمان است به این معنی، تاریخ تاریخ وجود است و وجود هم ظهور و بطون، و این بطون، زمان باقی پریروز و پس فرداست"( نقل از فردیدنامه، "به ستوه آمدن" 1/12/1392)

اما در دقایق پایانی مناظره تلویزیونی "فقر معنا" در سال 1357 استاد فردید در لابلای حرف های علیرضا میبدی عبارتی را بیان می کند:

"میبدی: به هر حال ایشان حوالت ما را به آینده می دهند به پس فردای تاریخ.

فردید: منظور از پس فردا، پس فردای طولانی زمانی نیست(2) شما همین الآن می توانید به پس فردا بروید."

آقای دکتر سید مصطفی دیباج در صفحه 119 "مفردات فردیدی"مطالب ذیل را از یادداشتهای خود از سخنان استاد فردید نقل کرده است:

"زمان باقی، زمان پریروز و پس فرداست با این همه این زمان همراه ماست."

"وقت دیروز و امروز و فردا را اکنون بشر دارد اما وقت پریروز و پس فردا را ندارد"

با توجه به همه مطالبی که تا کنون در این یادداشت از استاد فردید نقل شد بنظر نگارنده می توان حدس زد که منظور از "دیروز و امروز و فردا"، "زمان فانی" و منظور از "پریروز و امروز و پس فردا"، "زمان باقی" می تواند بوده باشد که البته به ادوار تاریخی نیز مرتبط می گردد.(ادامه دارد)

1 - در موقع درج این قسمت از سخنان استاد در سال 92 نگارنده که توجهش به این مطلب جلب شده بود در زیرنویس برای توجیه مطلب چنین توضیح داد:"اینکه استاد "امروز" را در هر دو عبارت تکرار کرده نمی تواند سهوی بوده باشد و احتمالا به حادثه بزرگ انقلاب اسلامی 1357 باز می گردد."

2 – نگارنده فیلم این قسمت از  مناظره را در مستند "حیات و افکار شگفت انگیز فردید" دیده اما این عبارت فردید در آنجا چندان مفهوم نبود و لذا از متن درج شده مناظره در مجله سوره استفاده شد.